Całe
Opole żyje ostatnio skandalem obyczajowo-seksualnym byłego już komendanta policji
wojewódzkiej w Opolu, Leszka Marca. Akcja rozpoczęła się od ujawnienia stenogramów rozmów
pomiędzy nim a jego podwładną.
Oto
fragment:
M: Ty mi sprawiłaś mi więcej
przykrości
K: Czym? Tym, że ci powiedziałam, że chcę się z
prezerwatywą kochać?
M: Można to było powiedzieć całkiem
inaczej, zwłaszcza, że za każdym razem robiliśmy to w ten sposób. A
argumentacja twoja była, no zaje... Powiedziałaś, że wiesz skądś, nie wiem
skąd, że współżyję z kilkoma na raz.
K:
Nie, Nie, tak nie powiedziałam
M: Tak to odebrałem.
K:
Powiedziałam tylko, że ponad wszelką wątpliwość wiem, że nie jestem jedyna.
(...) Starałam się powiedzieć to w sposób jak najdelikatniejszy. Co nie zmienia
faktu, że jest czymś niefajnym, jak tam mi wsadzasz to z prezerwatywą, a jak tu,
to nie. To znaczy, że myślisz tylko o sobie.
Leszek Marzec, były Komendant KW Policji w Opolu - bohater skandalu. Źródło: www.24opole.pl |
Cała
sytuacja skłoniła mnie do chwili refleksji nad funkcjonowaniem skandalu w
obecnym świecie politycznym. Czym rządzi się taki skandal i jaką rolę odgrywają
media?
Skandale
medialne w polityce i życiu publicznym są obecnie jednym z elementów, które
definiują w sposób jednoznaczny obrazy prezentowane w wielu kanałach przekazu.
Najczęściej występują podczas kampanii wyborczych, jako element kampanii
negatywnej przeciwnika, lecz nie jest to w żadnym wypadku wyznacznik
występowania skandalu. Jak pokazuje przeszłość, polityka sensu stricte już od
początku swojego istnienia łączona jest z wydarzeniami, które nie zawsze
pomagają w rozwijaniu politycznych karier przez rządzących. Trzeba odpowiedzieć
sobie na pytanie czy bohaterom medialnych afer politycznych udało się wrócić do
czynnego uprawiania polityki czy były one ich przysłowiowym „gwoździem do
trumny”?
Niezwykle
ważna rolę w kreowaniu obrazu medialnego skandalu odgrywa teoria
Agenda-setting. Tłumaczenie tej teorii jest bardzo proste. Media wpływają w
bardzo dużym stopniu na kształtowanie się opinii publicznej, ukierunkowując
uwagę widzów na pewne wydarzenia, ignorując przy tym pozostałe. W przypadku
skandali politycznych, ich pozycjonowanie zajmuje zazwyczaj czołowe pozycje.
Ciężko przebić gatunkowo potknięcia polityków zajmujących czołowe pozycje
władzy krajowej bądź międzynarodowej. Na przestrzeni wieków znaczenie skandalu
zmieniało swoje oddziaływanie. Obecnie, w dobie globalizacji i mediatyzacji
polityki, odgrywają niewyobrażalną rolę w kształtowaniu wizerunku polityków czy
partii politycznych.
Skandale
medialne w polityce nie zawsze oznaczają koniec politycznej kariery. Wszystko
zależy od rangi do jakiej daną aferę możemy zaliczyć. Wielkie znaczenie ma
także region świata, gdzie mamy do czynienia z takim skandalem. Społeczeństwa
kultury zachodniej nieco łatwiej wybaczają afery, zwłaszcza te seksualne.
Natomiast np. w kulturze Bliskiego Wschodu za wplątanie w taką sytuację grozi
nawet śmierć. Tak naprawdę w dzisiejszej polityce ogromną rolę odgrywa
marketing polityczny. Politycy zatrudniają prawdziwe armie specjalistów od
politycznego public relations i zarządzania kryzysowego. Od ich zagrań
niejednokrotnie zależy przyszłość polityka i to czy polityczną aferę potrafi
obrócić w ten sposób by nie stała się jego akcentem końcowym kariery
społecznej.
Żródła:
www.24opole.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Ten wpis czeka na Twój komentarz.