poniedziałek, 27 maja 2013

Afery seksualne ciągle w modzie

Całe Opole żyje ostatnio skandalem obyczajowo-seksualnym byłego już komendanta policji wojewódzkiej w Opolu, Leszka Marca. Akcja rozpoczęła się od ujawnienia stenogramów rozmów pomiędzy nim a jego podwładną.
Oto fragment:
M: Ty mi sprawiłaś mi więcej przykrości
K:  Czym? Tym, że ci powiedziałam, że chcę się z prezerwatywą kochać?
M: Można to było powiedzieć całkiem inaczej, zwłaszcza, że za każdym razem robiliśmy to w ten sposób. A argumentacja twoja była, no zaje... Powiedziałaś, że wiesz skądś, nie wiem skąd, że współżyję z kilkoma na raz.
K: Nie, Nie, tak nie powiedziałam
M: Tak to odebrałem.
K: Powiedziałam tylko, że ponad wszelką wątpliwość wiem, że nie jestem jedyna. (...) Starałam się powiedzieć to w sposób jak najdelikatniejszy. Co nie zmienia faktu, że jest czymś niefajnym, jak tam mi wsadzasz to z prezerwatywą, a jak tu, to nie. To znaczy, że myślisz tylko o sobie.
Leszek Marzec, były Komendant KW Policji w Opolu - bohater skandalu. Źródło: www.24opole.pl

Cała sytuacja skłoniła mnie do chwili refleksji nad funkcjonowaniem skandalu w obecnym świecie politycznym. Czym rządzi się taki skandal i jaką rolę odgrywają media?
Skandale medialne w polityce i życiu publicznym są obecnie jednym z elementów, które definiują w sposób jednoznaczny obrazy prezentowane w wielu kanałach przekazu. Najczęściej występują podczas kampanii wyborczych, jako element kampanii negatywnej przeciwnika, lecz nie jest to w żadnym wypadku wyznacznik występowania skandalu. Jak pokazuje przeszłość, polityka sensu stricte już od początku swojego istnienia łączona jest z wydarzeniami, które nie zawsze pomagają w rozwijaniu politycznych karier przez rządzących. Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie czy bohaterom medialnych afer politycznych udało się wrócić do czynnego uprawiania polityki czy były one ich przysłowiowym „gwoździem do trumny”?
Niezwykle ważna rolę w kreowaniu obrazu medialnego skandalu odgrywa teoria Agenda-setting. Tłumaczenie tej teorii jest bardzo proste. Media wpływają w bardzo dużym stopniu na kształtowanie się opinii publicznej, ukierunkowując uwagę widzów na pewne wydarzenia, ignorując przy tym pozostałe. W przypadku skandali politycznych, ich pozycjonowanie zajmuje zazwyczaj czołowe pozycje. Ciężko przebić gatunkowo potknięcia polityków zajmujących czołowe pozycje władzy krajowej bądź międzynarodowej. Na przestrzeni wieków znaczenie skandalu zmieniało swoje oddziaływanie. Obecnie, w dobie globalizacji i mediatyzacji polityki, odgrywają niewyobrażalną rolę w kształtowaniu wizerunku polityków czy partii politycznych.
Skandale medialne w polityce nie zawsze oznaczają koniec politycznej kariery. Wszystko zależy od rangi do jakiej daną aferę możemy zaliczyć. Wielkie znaczenie ma także region świata, gdzie mamy do czynienia z takim skandalem. Społeczeństwa kultury zachodniej nieco łatwiej wybaczają afery, zwłaszcza te seksualne. Natomiast np. w kulturze Bliskiego Wschodu za wplątanie w taką sytuację grozi nawet śmierć. Tak naprawdę w dzisiejszej polityce ogromną rolę odgrywa marketing polityczny. Politycy zatrudniają prawdziwe armie specjalistów od politycznego public relations i zarządzania kryzysowego. Od ich zagrań niejednokrotnie zależy przyszłość polityka i to czy polityczną aferę potrafi obrócić w ten sposób by nie stała się jego akcentem końcowym kariery społecznej.

 Żródła:
www.24opole.pl


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten wpis czeka na Twój komentarz.